Aan de 2e Coentunnel onder het Noorzeekanaal is door IFCO een onafhankelijke toetsing van ontwerpdocumenten en tekeningen en risico gestuurde inspecties uitgevoerd. Toetsing van het ontwerp betreft de volgende projectonderdelen:
- Constructieve toetsing voor de onderdelen tunnel, kunstwerken en schermen;
- Geotechnische toetsing voor de onderdelen tunnel, kunstwerken, schermen en wegen.
De TIS werkzaamheden zijn uitgevoerd door Coentunnel Survey, bestaande uit IRI, BouwQ en Grontmij.
Daarnaast verzorgt IRI met Clarc Risicomanagement + Inspecties het risicomanagement voor de CAR-verzekering.
De Tweede Coentunnel is een tunnel onder het Noordzeekanaal, naast de bestaande Coentunnel in Amsterdam. De tunnel wordt in combinatie met een nieuwe autosnelwegverbinding gebouwd, de Westrandweg, tussen de Coentunnel en knooppunt Raasdorp, als verlenging van de A5. De tunnel bestaan uit drie vaste rijstroken richting Zaanstad en twee wisselstroken. Doel van de Tweede Coentunnel is het verminderen van de dagelijkse files voor de Coentunnel op de A8 (in de ochtendspits) en de A10-West (in de avondspits). Hiermee moet de bereikbaarheid van Amsterdam vanuit het Noorden van Noord-Holland fors verbeteren. Het werk omvat naast de aanleg van een tweede tunnel een aantal kunstwerken en geluidsschermen.